loading...

Справките на националния номер на НОИ отнемат над 25 минути

Чиновници отговарят на импулсни телефони, като средно една проверка може да глътне около 8 лв. на всеки, решил да си провери болничния в НОИ.

В сезона на честите заболявания много хора звънят на единния номер на осигурителния институт в опит да разберат кога ще им бъде изплатен болничен или майчинство. Макар номер 0700 да е посочен като национален телефон „на цената на един градски разговор“, всъщност това е уловка, обясниха експерти.

Средно 8 лв. струва консултация на потребителския телефон на Националния осигурителен институт (НОИ) от мобилен телефон. Проверка на „Монитор“ показва, че чакането за свободен оператор и предоставянето на информация отнема средно по 25 минути. 2/3 от времето потребители просто чакат да се свържат с някой от консултантите в Контактния център на института.

„Чаках 15 минути, говорих 5 минути и ми обясняваха как няма проблем“, разказва потребител във форума на bg-mammа.com. В последните работни дни на годината продължителността на разговорите на горещия телефон на НОИ 0700 14 802 нараства.

„Изясняването защо се бави изплащането на болничния ми отне 8 минути.

За да ме свържат с оператор чаках 20 минути, обясни столичанинът Радомир Николов. Мъжът, както повечето потребители, търси консултация от мобилния си телефон. Това означава, че консултацията на Радомир чрез Контактния център на НОИ ще му струва 8,96 лв.

Разговорите на телефони, започващи с 0700 от мобилни оператори се таксуват между 0,23 лв и 0,32 лв на минута. Ако потребителите звънят от стационарен телефон, обаждането е на цената на един градски разговор. „Моят опит от разговори по телефона е, че не става. Навъртях си сметка и накрая нищо“, разказва форумката Христа.

От НОИ отказаха коментар за оперирането с телефон 0700 14 802. Номер 0700 се използва и от НАП, както и няколко други важни държавни институции за подаване на сигнали или извършване на справка. Телефонните номера от типа „0700 1Х ХХХ“ представляват универсален код за цялата страна, който се използва за обаждания и справки към банки, телекомуникационни оператори, предприятия, към различни институции, фирми. Към него са включени и компаниите за битови услуги – електроразпределителни дружества, ВиК, както и застрахователи.

Малцина обаче са наясно каква е тарифата, по която се плаща за разговор към този телефон с универсален код.

Мнозина са убедени, че е безплатен или на минимална стойност. Според Комисията за регулиране на съобщенията услугата е без допълнително таксуване за позвъняващия. Справки „на цената на един градски разговор“ обаче означава да позвъните от стационарен номер на даден телеком към стационарен номер на същия телеком. Позвъняването от мобилен апарат обаче винаги излиза по-скъпо и се покрива изцяло от човека, който звъни. Важна „подробност“ е, че 0700 е специален номер и не попада в никакви абонаментни пакети с включени минути за разговори, независимо към кой телеком е клиентът и дори да има включени минутки за фиксирани мрежи. Обаждането към номер, започващ с 0700, винаги се таксува и товари сметката ви – като цената зависи от това какъв е абонаментният ви план към телекома. Ако четете внимателно, всички български телефонни оператори предупреждават – включените безплатни минути не могат да се ползват за разговори към номера с добавена стойност, международни дестинации, универсални номера (като 0700) или в роуминг.

Те се таксуват според тарифния план

От ИА „Автомобилна администрация“, които също ползват 0700 обясниха, че разговорите от крайни потребители от фиксираната мрежата на VIVACOM към номера 0700, се таксуват на цената на регионален телефонен разговор, а абонатите (потребителите) на услугата заплащат разликата (само при национален разговор) до пълната стойност на проведения разговор, в зависимост от продължителността. За клиента на услугата „Универсален номер – 0700″ разговорите пък се тарифират, като всяка първа започната минута се таксува като цяла, а всяка следваща минута след първата (в рамките на един разговор) се отчита на интервали от 20 секунди. Когато към услугата „Универсален номер – 0700“ е проведен междуселищен разговор, клиентът на услугата заплаща 0.030 лв./мин. без ДДС. Всички други разговори се заплащат само от краен потребител.

Откриването на 0700 струва 100 лв. без ДДС

Откриването на телефон с начало 0700 струва на бизнесабонатите на Виваком 100 лева без ДДС. Ако искат те сами да подберат цифричките по-нататък, плащат пет пъти повече. Специалният телефон върви и с месечна такса. Големите фирми предпочитат да имат единен, унифициран и лесно запомнящ се телефонен номер за обслужване на клиенти от цялата страна, така че услугата се радва от години на голям интерес.

Историята на мистериозния номер започва още през далечната 2002 г., когато БТК създава т.нар. интелигентна платформа. Част от нея е и услугата „Универсален номер 0700“. Според Наредбата за ползване, разпределение и предоставяне на номера услугата дава възможност на потребителя да има достъп до универсалния номер независимо от местоположението му, вида на телефона, преноса или технологията. Мненията за този магически номер сред потребителите варират в двете крайности – от това, че е страхотно удобство, до твърдения, че е адска световна конспирация. Сигурно е едно – той е доста удобен за компании и фирми.

Номерът се помни лесно, освен това не е обвързан географски с тарифата – т.е. цената е една, без значение дали човекът се обажда от Варна, Сандански или Добрич. Предимство за компаниите е, че дори и да преместят офиса си на друг адрес или дори в друг град, на клиентите им няма да се наложи да бродят из телефонните указатели. 0700 не зависи от селищните кодове. Не на последно място фирмите ползват телефонни номера с този код, за да си придадат уникална корпоративна идентичност, т.е. да бъдат разпознаваеми навсякъде в публичното пространство. Те имат възможност да записват съобщения по желание, да пренасочват разговорите и да зададат максимална продължителност на разговора. Фирмите с такива номера могат и да получават подробна статистика за входящите обаждания – за произхода на позвъняването, броя, минутите, продължителността и т.н. Във фактурите на клиента пък се виждат броят обаждания, продължителността и стойността на обаждането към универсални номера./монитор

Коментирай чрез фейсбук

Елена Атанасова

Website:

Скорошни публикации

Write a comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *